Home > Nauka > Cezare, srećna ti Srpska nova godina!
Share

Cezare, srećna ti Srpska nova godina!

This entry is part 5 of 6 in the series Kalendar i SPC

Ponovo 13. januar i ponovo taj fenomen od, nazovi, Srprske nove godine. Pitam se svake godine šta je to srpsko i pravoslavno  u toj novoj godini i uspevam da nađem samo  – inat, nepoštovanje onoga što je stvarno srpsko i kontriranje celom svetu. Ove godine neću ponovo da pišem o istoriji kalendara i novih godina, podsetiću samo na neke najvažnije činjenice i ranije tekstove.

Dok se spremate za proslavu ove “naše” pravoslavne nove godine setite se da je taj kalendar, koji je “obeležje srpske istorije i pravoslavnog sveta” stvori Gaj Julije Cezar, rimski imperator i to 45. godina pre naše ere. Za neupućene to znači 45. godina pre Hrista, ikakvog traga o ideji Hrišćanstva i mnogo vekova pre naznake podele na pravoslavne i katoličke hrišćane.

Kao što mnogi verovatno znaju Gaj Julije Cezar bio je Rimljanin, verovao je u mnogo bogova, a mnogi njegovi naslednici bili su vekovni neprijatelji hrišćanstva, koje je tad tek nastajalo.

Gaj Julije Cezar (100 - 44. god. pre Hrista). "Osnivač" Srpske nove godine

Gaj Julije Cezar (100 - 44. god. pre Hrista). "Osnivač" Srpske nove godine

Tek 313. godine, Milanskim ediktom, Konstantin I dozvolio je propovedanje hrišćanstva na teritoiji Rimskog carstva. Hrišćanska crkva je Cezarov kalendar prihvatila skoro četiri veka kasnije (325. godine, na Prvom vaseljenskom saboru, u Nikeji), ali pre prihvatanja kalendara izvršila je neophodne korekcije tačnosti – izbacili su tri dana “viška” koji su se pojavili kao greška tokom četiri veka. Razlog za ovu ispravku bio je usaglašavanje sa osnovama hrišćanstva i usaglašavanje prolećne ravnodnevnice sa vremenom kada je Isus bio živ.

Godine 1582, nekoliko vekova nakon podele hrišćanstva, papa Gregorije XIII, iz istih razloga kao i 325. godine, izvršio je reformu julijanskog kalendara. Nov kalendar nazvan je po njemu gregorijanski i kasnije je prihvaćen kao standardni kalendar širom sveta.

Za razliku od 325. godine ovog puta pravoslavne crkve su odlučile da ignorišu grešku i nisu uvele reformu kalendara. Tokom vekova dan prolećne ravnodnevnice nastavio je da odstupa od osnovnih hrišćanskih verovanja pa je 1923. godine Srpska pravoslavna crkva predložila reformu kalendara. Sve zahteve ove reforme ispoštovao je Srbin Milutin Milanković i stvori je kalendar koji je bolji i tačniji čak i od gregorijanskog, ali se trenutno poklapa sa njim (jedan od tada osnovnih zahteva – da se razlika u odnosu na standardni državni kalendar svede na minimum).

Na žalost, ovaj kalendar nije odgovarao jedino Srpskoj i Ruskoj pravoslavnoj crkvi. Najveći broj pravoslavnih crkava je prihvatio nov Milankovićev, srpski, kalendar ali Srpska i  Ruska crkva to nisu uradile (i još par njih, neuporedivo manjih).

I tako, po ko zna koj put tokom naše istorije, došli smo do toga da naše ljude više poštuju drugi. Izgleda da je mnogo lakše biti poštovan od stranaca nego od svojih komšija, sugrađana i sunarodnika. Došli smo do toga da Milankovića poštuje ceo svet a da ogroman broj ljudi u Srbiji o njemu ne zna ništa.

Došli smo do toga da je Gaj Julije Cezar bio veći Srbin i pravoslavac o čoveka koji se rodio, živeo i radio u Srbiji, u Beogradu.

Series Navigation«13. januar – Srpska – pravoslavna Nova godinaReforma kalendara – Literatura»

Related Posts

  1. 13. januar – Srpska – pravoslavna Nova godina
  2. 13. januar, Nova godina i kalendar
  3. Dva nova sajta na astronomskoj sceni
  4. Kako je ukroćeno vreme?
  5. Srecna Nova 2008. godina !
Categories: Nauka Tags:

Autor: Milan Milošević

Urednik i vlasnik sajta. Dugogodišnji borac za razotkrivanje astrolagarija i ostalih kvazinauka na Internetu, i šire. Završava fiziku na Prirodno matematičkom fakultetu u Nišu, a najveći deo svog slobodnog vremena posvećuje popularizaciji i približavanju nauke mladima, astronomiji i slobodnom softveru.

  1. January 13th, 2010 at 18:03 | #1

    Cezare, srećna ti srpska nova, a i tebi Milane srećna srpska nova godina :) ako dodamo još nešto zaboraviću šta čestitam :D kekeke

  2. January 13th, 2010 at 18:19 | #2

    Hvala, srecna i tebi i srpska i ona prethodna, i kineska i sve ostale :)

  3. Miljana
    Miljana
    January 13th, 2010 at 21:21 | #3

    Zdravo:)
    Odusevljena sam tekstom…
    Mada mi i bozic slavimo po tom kalendaru…A bilo bi i cudno da je drugacije posto je narod slavio ovo mnogo godina pre i posle milanskog edikta a i do stvaranja novog kalendara.Pozdrav i sve najbolje u ovoj godini, pa od bilo kog datuma.:)

  4. Valjevac
    Valjevac
    January 13th, 2010 at 23:05 | #4

    Istoriografski tacan tekst, sa tacno navedenim datumima ali bez dubljeg poznavanja i razumevanja problema u pravoslavnim crkvama:
    Istina je medutim da je veci deo zemalja tek nekoliko vekova po uvodenju gregorijanskog kalendara preÜao na taj ônovi kalendarö tako da taj prelazak nije bio momentalan kao Üto se iz teksta mo₧e nagovestiti. Mo₧e se reci da je kalendar u vecem delu Evrope usvojen tek nekih 200 godina nakon njegovog uvodenja:

    Evo i jedne interesantne stvari, citiram:
    ôNa ₧alost, ovaj kalendar nije odgovarao jedino Srpskoj i Ruskoj pravoslavnoj crkvi. Najveci broj pravoslavnih crkava je prihvatio nov Milankovicev, srpski, kalendar ali Srpska i Ruska crkva to nisu uradile (i joÜ par njih, neuporedivo manjih).

    èta je to mala crkva a Üta je velika crkva? Crkva nije rakija pa da se njena jacina meri gradima, odnosno brojem vernika, ali autor teksta , kao Üto rekoh, se nije dublje bavio ovim pitanjem pa mu se to da oprostitià
    Novi kalendar izmedu ostalog nisu prihavatile Sveta Gora i Jerusalimska patrijarÜija, koje, u crkvenom svetu predstavljaju ono Üto u naucnom predstavljaju Harvard, MIT ili Oksfordà. I najva₧nije, u zemljama cije crkve su prihvatile novi kalendar (npr. Grckoj) dogodila se velika podela vernika, a samim tim i naroda na starokalendarce i novokalendarceà

    Obzirom da su Grci mnogo verski obrazovaniji od Srba (a i od Rusa), odluka da se uvede novi kalendar i tako udari u celovitost naroda ciji nacionalni identitet u velikoj meri cini versko opredeljenje je pogibeljna, pogotovu u ovo vremeà
    Autor se opet bavio isklljucivo matematickim i istorijskim problemomima kalendara bez preko potrebnog osvrta na njegovu socioloÜku ulogu i time pokazao nezavidnu Üirinu glediÜta, te ceo blog ucinio prilicno naivnimà

    Nadam se ipak da ce iduci blogovi biti za nijansu ozbiljniji sa, ako je ikako moguce, kompletnim pogledom na problem.
    Do tada, srecna vam pravoslavna Nova godina!

    P.S.
    Nemoj misliti da imam neÜto protiv Milankovicevog kalendara à nikako, cak mislim da bi ga trebalo uvesti i u crkveni ₧ivot, ali ne danas i ne sa ovakvom sveÜcu u narodu.

  5. January 14th, 2010 at 00:02 | #5

    Srecna nova :) )))))

  6. January 14th, 2010 at 00:34 | #6

    @Valjevac
    Izvini, iz nepoznatih razloga u ovom komentaru naša se ne vide. Prethodni komentar je ok, ali ne vidim šta si promenio pa objavljujem poslednji. Srediću nekako kasnije.

    Tačno je da gregorijanski kalendar nije svuda prihvaćen odmah i istovremeno, bilo je mnogo problema ali na kraju je prihvaćen kao standardni kalendar. U nekom od ranijih tekstova pomenuo sam da je protivljenje reformi išlo čak dotle da su se ljudi plašili da im nov kalendar “krade” deset dana života.

    U ovom tekstu nisam toliko ulazio u detalje, istorija kalendara je dosta složena oblast i pisati o tome nije jednostavno, ovo je ipak internet detaljna analiza je za druga mesta.

    Posle tvog komentara ponovo se vraćamo na isto pitanje po čemu julijanski kalendar ima prednost u odnosu na Milankovićev? Hrišćanska crkva je već menjala kalendar, pravoslavne crkve su već tražile nov kalendar i prihvatile predlog.

    Da pravoslavne crkve nisu tražile promenu kalendara u potpunosti bih razumeo protivljenje gregorijanskom, ali protivljenje Milankovićevom kalendaru koji je ispunio sve njihove zahteve je druga priča.

    Mislim da bi poznavanje istorije kalendara i činjenica da treba izabrati između kalendara koji su stvorili Rimljani i kalendara koji je nastao u Srbiji pomoglo da se šira javnost opredeli ka promeni i prihvati “domaće”. Milankovićev rad zaslužuje takvo poštovanje.

    Kako god se zvala i kog god datuma počinjala srećna svima Nova godina :)

  7. January 14th, 2010 at 08:08 | #7

    Slažem se i sa Milanom i sa Valjevcem. Treba sagledati sve aspekte. Zato i postoje komentari a dobro je što postoje i pokretači tema koji su se potrudili da nešto objave. Što bi jedan rekao “Svi ljudi sve znaju.”.
    Zaključak je da nikad nije kasno i da bi se reforme na bolje trebale uraditi. Kao što su se u prošlosti i radile. Ako su se 1923. htele napraviti reforme zašto se ne bi ponovo pokrenulo to pitanje i dovelo na mesto nešto što je trebalo biti već urađeno. U to naravno uključiti i naučne i sociološke aspekte (i sociologija je nauka ali znate na šta mislim). Mislim da crkva najviše i gubi upravo zbog neusaglašavanja sa naukom a nauka bi mogla znatno napredovati kada bi se približila neukom narodu. Pod neukim mislim na one koji sve prihvataju bez svesti zašto je nešto baš tako i bez grama kritičkog mišljenja.
    U svakom slučaju puno ljubavi, sreće i uspeha svima.

  8. January 15th, 2010 at 18:52 | #8

    A meni je interesantno kako se kod nas sve više i više prihvataju američki običaji i praznici (Dan zaljubljenih, Helloween, newyear’s resolutions…), a paralelno sa tim niču tekstovi ovog tipa. :D

    Činjenica da je papa Grgur uspeo da izmeni svetovni (ne samo crkveni) kalendar samo govori o tome koliko je na zapadu Crkva bila “bez uticaja” na svetovnu vlast, nauku i fizičke/praktične aspekte funkcionisanja društva/države.

    Ne vidim šta je problem da Crkva ima svoj kalendar, niti vidim bilo kakvu negativnu posledicu na svetovni život ljudi (posebno ateista).

    I još nešto. Iz “tona” kojim pišeš nekako mi se nameće mišljenje da si ubeđen da su vernici gomila neobrazovanih huligana koji se deru “Ubij, zakolji da Šiptar ne postoji”, pucaju iz pušaka na Božić i čekaju krsnu slavu da bi se uništili od alkohola, a nemaju pojma o Milutinu Milankoviću, gregorijanskom i julijanskom (ili bolje: “sosigenskom”, je l’ tako beše, Milane? :D ) kalendaru… Iznenadio bi se koliko nije tačno. I ja se iz dana u dan stalno iznenađujem ;) Nažalost, oni najgori su najglasniji…

    U krajnjem slučaju, ako je poenta ovakvog teksta kritikovati neobrazovanost i neobaveštenost našeg naroda, ne vidim svrhu provlačenja tolike ogorčenosti prema Crkvi i veri…

    (Nemoj da me shvatiš pogrešno, da te ne znam lično, ne bih ni ulazio ovde sa tobom u priču, onaj ko me ne zna, posle ovakvih komentara obično o meni stvori sliku nekog prgavog namćora xD )

  9. January 15th, 2010 at 19:40 | #9

    Pozdrav,

    ih bre pa kako sa ovakvim imenom da neko pomisli da si namćor? :P

    Kada je reč o Milankoviću ne govorim samo o vernicima nego o narodu uopšte. Do pre par godina samo su pojedinci čuli za njega. Srećom pojavili su se oni koji su pisali o njegovom radu i doprinosu nauci pa sad sve više ima onih koji su čuli za njega i znaju šta je radio. Njegovo ime se trenutno previše vezuje za kalendare a manje za njegov pravi doprinos, ali srediće se i to vremenom.

    Ovo za praznike se u potpunosti slažem, ali ne vidim kakve veze to ima sa ovim tekstom? Ne spadam u one koji “dolazak” tih praznika smatraju dobrim i bilo bi dobro da neko objasni i ubedi ljude da to nema veze sa nama.

    Ti možda ne vidiš problem što Crkva koristi kalendar koji koristi, ali ako si čitao istoriju crkvenog kalendara verovatno si primetio da su oni sami već videli problem kalendara i hteli da ga reše, i već su ga menjali zato što im je 325. godine smetalo ono što sada tvrde da ne smeta. Podsećam te da ovde pričamo o kalendaru koji bi bio kalendar crkve, koji je urađen po svim zahtevima crkve i još važnije, jednoglasno usvojen u Carigradu. Po povratku u Beograd Milanković je čak primio zahvalnicu tadašnjeg patrijarha. Ono što je izostalo je primena. Izostanak primene zamenjen je negiranjem svega što je upravo SPC rekla i uradila u prethodnih par vekova. Mislim da ako neko nešto kaže i traži, a onda se pravi da to nije rekao i radi suprotno zaslužuje kritiku.

    Da ne zaboravim, nisam ateista ali ne vidim kakve to veze ima sa tekstom. Ako se dobro sećam svako ima pravo da piše o čemu želi i da analizira šta želi. Takože činjenice nemaju veze sa time da li je neko ateista, agnostik, vernik ili nešto četvrto.

  10. January 15th, 2010 at 22:22 | #10

    Kada je reč o Milankoviću ne govorim samo o vernicima nego o narodu uopšte. Do pre par godina samo su pojedinci čuli za njega. Srećom pojavili su se oni koji su pisali o njegovom radu i doprinosu nauci pa sad sve više ima onih koji su čuli za njega i znaju šta je radio. Njegovo ime se trenutno previše vezuje za kalendare a manje za njegov pravi doprinos, ali srediće se i to vremenom.

    Slažem se. Ali, ako ćemo realno, nismo ni mogli nigde da čujemo za njega jer o njemu jednostavno nije bilo moguće čuti bilo šta vezano za njega. U poslednje vreme se vrši Milankovićeva “rehabilitacija”, pa i sam Politikin Zabavnik u poslednjih 10-ak godina malo, malo, pa objavi neki ne baš mali tekst o Milankoviću. (Čak sam ubeđen da je Zabavnik prvi počeo sa rehabilitacijom Milankovića)

    A to što narod zna za Teslu i Pupina, a ne zna Milankovića nije preterano bitan podatak jer 90% ljudi o Pupinu zna samo da se devedesetih pojavio na novčanici, a o Tesli znaju da je “komunicirao sa Hiperborejcima, Atlantiđanima i vanzemaljskim letelicama”.

    Ovo za praznike se u potpunosti slažem, ali ne vidim kakve veze to ima sa ovim tekstom?

    Pa tekst mi se učinio anti-srpsko-novogodišnji nastrojen, pa mi samo sinula ta paralela kako se danas prihvataju strani običaji, a kritikuju naši.

    Ti možda ne vidiš problem što Crkva koristi kalendar koji koristi, ali ako si čitao istoriju crkvenog kalendara verovatno si primetio da su oni sami već videli problem kalendara i hteli da ga reše, i već su ga menjali zato što im je 325. godine smetalo ono što sada tvrde da ne smeta. Podsećam te da ovde pričamo o kalendaru koji bi bio kalendar crkve, koji je urađen po svim zahtevima crkve i još važnije, jednoglasno usvojen u Carigradu. Po povratku u Beograd Milanković je čak primio zahvalnicu tadašnjeg patrijarha. Ono što je izostalo je primena. Izostanak primene zamenjen je negiranjem svega što je upravo SPC rekla i uradila u prethodnih par vekova. Mislim da ako neko nešto kaže i traži, a onda se pravi da to nije rekao i radi suprotno zaslužuje kritiku.

    Iskreno, nisam ni imao pojma da je bilo gde Milankovićev kalendar prihvaćen. Koliko sam ja upućen, nije SPC već sam Vaseljenski Patrijarh (ili Vaseljenski Sabor, u svakom slučaju neko iznad SPC) tražio reviziju kalendara ali da je zbog početka II sv.rata ceo projekat pao u vodu. Moguće je da imam pogrešne informacije ili da su mi se vremenom istumbale :)

    Da ne zaboravim, nisam ateista ali ne vidim kakve to veze ima sa tekstom. Ako se dobro sećam svako ima pravo da piše o čemu želi i da analizira šta želi. Takože činjenice nemaju veze sa time da li je neko ateista, agnostik, vernik ili nešto četvrto.

    Slažem se da su činjenice – činjenice. Moja je poenta da je mnogo bitnije da svetovni kalendar bude precizan. Crkveni kalendar je od čisto duhovnog značaja pa, po nekim mojim shvatanjima moderne vere, njegova astronomska preciznost nije toliko bitna, a i ako jeste, verovatno je bitnija ljudima kojima je vera/religija/Crkva bitna nego ateistima ili agnosticima.

  11. January 15th, 2010 at 23:40 | #11

    Pa tekst mi se učinio anti-srpsko-novogodišnji nastrojen, pa mi samo sinula ta paralela kako se danas prihvataju strani običaji, a kritikuju naši.

    Ideja teksta je podrška akciji “kupujte domaće” :) Smatram da kao država i kao narod treba da budemo ponosni na najtačniji kalendar koji imamo i da ga koristimo. Verovatno je nemoguće da država zvanično prihvati taj kalendar (suštinski je reč samo o promeni imena, ali administracija je administracija), ali bi bar Crkva mogla.

    Iskreno, nisam ni imao pojma da je bilo gde Milankovićev kalendar prihvaćen. Koliko sam ja upućen, nije SPC već sam Vaseljenski Patrijarh (ili Vaseljenski Sabor, u svakom slučaju neko iznad SPC) tražio reviziju kalendara ali da je zbog početka II sv.rata ceo projekat pao u vodu.

    Prema podacima na koje sam nailazio Sabor je tražio reviziju kalendara na predlog SPC i jednoglasno je sabor usvojio nov kalendar. Danas samo pet pravoslavnih crkava koristi julijanski kalendar dok su ostale prešle na Milankovićev (glupost domaćih medija: često govore o prelasku na gregorijanski, što je pogrešno). Prvi stav SPC bio je da neće da primene Milankovićev kalendar prvi zbog toga što je Milanković Srbin (da ne bi bili subjektivni itd, u suštini dobar potez) već će da sačekaju ostale. Čekanje je imalo smisla, na samom početku ali čekanje od devet decenija baš i nema.

    Slažem se da su činjenice – činjenice. Moja je poenta da je mnogo bitnije da svetovni kalendar bude precizan. Crkveni kalendar je od čisto duhovnog značaja pa, po nekim mojim shvatanjima moderne vere, njegova astronomska preciznost nije toliko bitna,

    Nepotpuno :) Snaga Milankovicevog kalendara je baš kao crkvenog kalendara. Možda si primetio da neke pravoslavne države slave Božić 25. decembra a Uskrs isto kad i mi? Da su prešli na gregorijanski to bi bilo nemoguće, ali Milankovićev kalendar je to omogućio (kod datuma određivanja uskrsa upliće se i jevrejski kalendar, ali to je već druga priča).

    Osnova određivanja datuma Uskrsa vezana je za opise astronomskih pojava i početak proleća, ravnodnevnicu itd. Prilikom prihvatanja julijanskog kalendara korekcija je izvršena upravo iz razloga što je ravnodnevnica odstupala u odnosu na očekivani opis iz vremena raspeća (tj. vaskrsnuća) Isusa.

  12. jovan
    jovan
    January 16th, 2010 at 01:39 | #12

    Pravoslavna Nova godina ima duhovnu dimenziju, nema matematicku i naucnu. Naravo, Vi ateisti dajete sebi za pravo da se pozivate na nauku i da tumacite nesto cemu niste dorasli. Postoje stvari koje prevazilaze proracune, dokaze, teoreme…

    Trebalo bi da proucite malo ugao znanja Dzona Loka, i da se pronadjete u njemu…
    On je lepo smestio one koji misle da sve znaju…
    Ako ne znate ko je Dzon Lok, sto je veoma moguce…. mogu vam reci… drzite se Vi vasih brojeva… i vrtite se u krug

  13. January 16th, 2010 at 01:51 | #13

    Da ste lepo procitali sve sto je ovde napisano videli bi da se ovde govori o zahtevima, predlozima i odlukama Crkve tokom istorije.

  14. Sanne
    Sanne
    January 16th, 2010 at 14:20 | #14

    Bravo… ima ovde ljudi koji pravilno gledaju na cinjenice… steta samo sto je jos uvek to samo manjina… ostali nisu losi ljudi mozda ali su tvrdoglavi, konzervativni, neobrazovani ili kvaziobrazovani, zaostali i isuvise hranjeni na inatu bez pokrica i samim tim ometaju brzi civilizacijski napredak preostalog zivlja ovde… dok god gledaju u tudje krave hoce li ili nece crci, a ne a ne ciste svoje dvoriste tako ce biti… toliko…

  15. Sanne
    Sanne
    January 16th, 2010 at 14:25 | #15

    pogledacu kasnije da vidim te pametnjakovicesta ce sve da napricaju jos i koliko se dobro razumeju u teologiju i religiju… naravno opet sindrom sve znaju bolje od celog sveta … papa Grgur im nije dovoljno dobro ime za nov kalendar a Julije cezar ima bas podobno ime za kalendar ali da ne banalizujemo… izluduju me nabedjeni novoopredeljeni vernici koji do juce to nisu bili… da se razmememo vera je lkicna stvar ali pomodarstvo i priklanjanje vecini je strasno destruktivno… i da svi ostali nisu dovolljno razmislili o uvodjenju novog kalandara vec samo srpski i ruski vernici slede “pravu stvar” … e siroti ljudi…

  16. Sanne
    Sanne
    January 16th, 2010 at 14:27 | #16

    … zasto li ovaj narod ima taj usud da stalno ide glavom kroz zid i ne ume da razgovara sa svetom, sa sobom, sa svojim mogucnostima sa prijateljima i neprijateljima… popuno su (vecina) na pogresnoj stazi…

  17. January 16th, 2010 at 15:03 | #17

    Ako nekog zanimaju detalji reforme i istorije kalendara preporučujem sledeću literaturu

    http://www.mmilan.com/reforma-kalendara-literatura/

  18. Jelena
    Jelena
    January 16th, 2010 at 18:23 | #18

    jovan :
    Pravoslavna Nova godina ima duhovnu dimenziju, nema matematicku i naucnu. Naravo, Vi ateisti dajete sebi za pravo da se pozivate na nauku i da tumacite nesto cemu niste dorasli. Postoje stvari koje prevazilaze proracune, dokaze, teoreme…

    A objasnite vi vernici meni, kako to da se slepo držite samo nekih besmislenih običaja, a ogromna većina u isto vreme ne poštuje glavna načela hrišćanstva?! Gde su vam skromnost, ljubi bližnjeg svog, ne poželi ništa što je tuđe, ne čini preljubu… Da su svi “vernici” stvarno vernici, ovaj svet bi bio mnogo bolje mesto za život!

  19. jovan
    jovan
    January 17th, 2010 at 13:11 | #19

    jelena, da li to mene licno pitate, ja mogu samo u moje ime da vam odgovorim ako vas zanima
    ostalima ne zelim da odgovaram. dovoljno govore sami za sebe

    samo jedan savet
    ne masite mnogo svojim znanjem, to je odlika neznalica

  20. January 17th, 2010 at 15:35 | #20

    @Jelena
    Nemaš pravo da napadaš Jovana za “nepoštovanje glavnih načela hrišćanstva” jer ti ni ne znaš da li ih on poštuje ili ne. Kao što rekoh ranije, oni najgori su najglasniji (pa i među vernicima), pa otud i moge predrasude, kao i ova tvoja ;)

    @Milan

    Slažem se da su činjenice – činjenice. Moja je poenta da je mnogo bitnije da svetovni kalendar bude precizan. Crkveni kalendar je od čisto duhovnog značaja pa, po nekim mojim shvatanjima moderne vere, njegova astronomska preciznost nije toliko bitna


    Osnova određivanja datuma Uskrsa vezana je za opise astronomskih pojava i početak proleća, ravnodnevnicu itd. Prilikom prihvatanja julijanskog kalendara korekcija je izvršena upravo iz razloga što je ravnodnevnica odstupala u odnosu na očekivani opis iz vremena raspeća (tj. vaskrsnuća) Isusa.

    Znam za to. Zato sam i rekao gore “moderna vera”. Ne živimo u Srednjem veku pa da zaista verujemo da astronomske pojave moraju da utiču na verske običaje i obrede. Smatram da je mnogo bitnija simbolika i značenje koje stoje iza praznika i obreda, nego da se zaista poklapaju sa ravnodnevnicama, mesečevim ciklusima i sl.

    Razumem ja da je Crkva sama tražila precizniji kalendar, ali, eto, i ja kao vernik tvrdim da je to preterivanje i vrlo verovatno igranje igre “čiji je veći” sa katolicima.

    Ali, priznajem, otvorio si mi oči po pitanju drugih pomesnih crkava, potpuno sam naseo na priču da one koriste Gregorijanski, a ne Milankovićev kalendar. Šta više, malo mi je i teško da poverujem u to, moraću da proguglam i sam se uverim x)

  21. January 17th, 2010 at 16:03 | #21

    @SadClown
    Ovim što si napisao upravo osporavaš simboliku. Mislim da su simboli Božića i pravoslavlja “malo” stariji od 1900. godine? Zašto se onda favorizuju datumi iz XX veka?

    Imaš dosta toga u spisaku literature, nisu baš tekstovi iz novina i tome slično, ali takve stvari ne čitam, naročito ne kad pišem.

  22. Jelena
    Jelena
    January 17th, 2010 at 18:24 | #22

    @Jovan
    Pa zanimljivo je to što ne možete da govorite u ime drugih vernika kad Vam se ne dopadne pitanje, ali možete u ime naučnika…
    Ne mašem znanjem, već samo postavljam jedno logično pitanje…

    @SadClown
    Nisam napala Jovana nego sam pitala. Pošto se tako lepo razume u psihologiju ateista, računam, moći će da protumači i psihologiju vernika, odn. “vernika”.
    Nemam ja predrasude, nego mi je žao što ljudi formu poistovećuju sa suštinom!

  23. January 17th, 2010 at 22:41 | #23

    @Milan
    Evo, najbanalnije, Božić. Za njega je određen datum 25.12. Stari paganski praznik, rađanje Sunca, prolazak kratkodnevnice, Mitrin rođendan… Primitivna civilizacija je to shvatila kao “božji dar”. Otuda i taj datum. Hrišćanstvo je zadržalo taj datum i to proglasila za Džizusov rođendan. Vremenom je došlo do raskoraka u kalendarima, pa se julijanski 25.12. podosta odmakao od kratkodnevnice. Ali ravnodnevnica (ranim) hrišćanima nije ni bila od suštinske važnosti, već je samo reč o datumu kojeg su tadašnji ne-hrišćani navikli da praznuju. Zato smatram da je besmisleno podešavati kalendar ponovo. Slavimo Božić po Julijanskom i to je to. simbolika Božiča (mir, porodica, rođenje Isusovo, ljubav, post…) je ono što Božić čini Božićem. Lepo je i znati zašto baš tog datuma slavimo Božić, i to je to.

    Evo jedne paralele. Mnogi datumi i običaji su nastali nekom logikom, a ne tek tako što je nekom dunulo nešto. Tako, recimo, postoji tumačenje da se muslimani obrezuju jer su na Bliskom Istoku imali problema sa pustinjskim vetrom i peskom koji se uvlačio u znamo-već-gde, pa su rešili da se obrezuju. Danas obrezivanje nema nikakvog praktičnog značaja za muslimane, posebno one koji ne žive u pustinjskim predelima. Pa i dalje to rade. Sam obred i običaj nose neki svoj značaj, simoliku, tradiciju ili nešto petnaesto.

    Isto tako smatram da nema potrebe za potpunim usklađivanjem crkvenog kalendara sa astronomijom jer smo vremenom empirijski utvrdili da Bog neće da nas sprži ako ne proslavimo precizan prolazak kratkodnevnice, ili pravi prvi pun mesec od Pashe (ili kako već to ide) :D

  24. January 17th, 2010 at 23:04 | #24

    Znači hoćeš da kažeš da simboliku Božića ne menja to što se na svakih 100 godina pomeri za jedan dan zbog pogrešnog kalendara, ali će simboliku Božića da pokvari usaglašavanje kalendara?

    Igrom slučaja (odlukom Rimljana) 2000. godina bila je prestupna u oba kalendara 1900 i 2100 nisu. Da je bilo drugačije Božić ne bi bio istog dana sad i pre 10 godina.

    Osim toga, hrišćanstvo je postojalo oko 300 godina pre prihvatanja julijanskog kalendara, a praznici o kojima govorimo potiču iz tog vremena. Ako promena kalendara remiti ovo što si napisao onda zašto se ne vratimo na taj tadašnji?

  25. priest77
    priest77
    January 17th, 2010 at 23:54 | #25

    Svaka cast za tekst.!!!
    Ne moze neispravan rimski kalendar da predstavlja pravoslavlje, to nije nikakva dika, to je ruganje pravoslavlju. Nije normalno da se dicis time sto koristis rimski kalendar, i to kalendar koji su oni bacili u djubre jer je neispravan.
    Nema ni jedan jedini logican razlog da se koristi neispravan kalendar. Kalendar je sistem za racunanje vremena zasnovan na kretanju nebeskih tela i to mu je namena, ako on to ne radi, ne moze da se zove kalendar. Niko ne nosi neispravan sat na ruci i jos da se po njemu orijentise.
    SPC ima jos jedan veliki problem sto tera ljude da koriste dva kalendara, i dacu kao primer Bozicni post koji traje 40 dana pre Bozica, u tih 40 dana pre Bozica spada i prava nova godina koju svi slavimo po novom kalendaru. Imajuci to u vidu broj onih koji poštuju taj post je blizu nule, jer ja nikoga ne poznajem da posti za docek nove godine. Nepostovanje tog posta nije u interesu ni SPC, ni vernika a ni Bogu drago. Potpuno je neprirodno da ljudi smatraju da Bozic dolazi posle nove godine, sto je kod nas slucaj, crkva ga nije takvog zamislila kada je izabrala 25 decembar.
    Argumenti protiv prihvatanja novog kalendara su smesni jer sigurno Bog nece imati nikakvih problem da se snalazi sa novim kalendarom kako se neki boje.
    Navika u narodu ce morati da se menja, ja se samo nadam da SPC nece cekati 2100 kada ce julijanski kalendar da kasni jos jedan dan, i ako ce onda moci da objasne ljudima da moraju da pomere sve slave za jedan dan zbog netacnog kalendara onda mnogo je bolje to da urade sada i isprave kalendar.
    Kada ti neko cestita novu godinu po julijanskom kalendaru, potpuno je u pravu i ako ti kaze “Cestitam ti gresku u kalendaru!” :)

    Najveca greska je kada se za 13 januar kaze: docek pravoslavne nove godine. To nije pravoslavna, a vecina pravoslavnih crkava je ne slavi jer koristi novi kalendar. To je julijanska nova godina! :)

  26. cvetko
    cvetko
    January 18th, 2010 at 06:47 | #26

    Sve je ovo cinjenicno stanje sto si napisao,i ja se slazem s tim,potkrepio si ovu temu raznim istorisjkim cinjenicama(koje su validne za sada dok se drukcije ne dokaze) i to je deo tvoje oblasti,ali koliko god i da jesu ostale stvari cinjenicne,ti kao strucnjak gde se radi o jednoj ozbiljnoj temi,ne bi smeo da dozvolis sebi da te ponesu emocije,i da u tom emocionalnom zanosu pocnes da zalazis u domen politike,flozofije,religije,etnologije…Valjda su dovoljne te same cinjenice do kojih se dolazi odredjenom naucnom metodom da pokopaju sva praznoverja,i zablude,naucnim cinjenicama a ne emocionalnim zanosom treba dokazivati sopstveno verovanje u bilo sta sto pokusavas da dokazes.Sto vise napadas iz nekog drugog ugla,koristeci terminologiju tipa,,mi smo ovakav narod” mi smo ovakav narod”,,n zapadu se ovako radi akod nas onako”to vise tvoja argumentacija postaje slabija izaziva sumnju i gadjenje kod ,,nas obicnih smrtinka”Ne upadaj u zamku pliticko-religijske retorike.Prepuna je Srbija kvazi naucnika,tj ,,straucnjaka”koji su ubedjeni da znaju sve(time zaparavo dokazuju da ne znaju nista)Imamo ,,strucnjake” iz raznih oblasti koji ne da su strucnjaci samo iz oblasti njihovog strucnog zvanja vec automatski postaju strucni za sve stvari na ovom svetu…Tako da imamo primera radi fizicare,biologe,hemicare koji su postali ,,strucni” poznavaoci sveg ovozemaljskog,od svoje oblasti,do religije,politike,psihologije ljudi,kulture,istorije,etnologije i sveg ostalog,jednostavno imate utisak da su oni izmislili zivot.Kritikuju sve sto stignu,vestom manipulacijom nekim argumentima iz njihove oblasti,cime pokusavaju da podupiru vlastite teorije tj zablude.Postoje ,,strucnjaci” koji su igrom slucajnosti informisaniji od ostatka dela populacije,zhvaljujuci obrazovanju,oni vrse samo interpretaciju tudjih misli,tudjih naucnih radova i nista vise,cesto ne znajuci nista o stvarima koje kritikuju,takodje ne postoji organska sprega izmedju njih,njihoovog obrazovanja i naucnih radova koje interpretiraju,hocu reci da sami oni nisu nikakvi strucnjaci vec interpretatori tudjih naucnih radova.SAmi nisu ni do cega dosli,niti su ikad potkrepili svoje teorije konkretnim dokazima,njihovi dokazi su retoricke prirode,moguceg i verovatnog a ne cinjenicnog stanja.KAd imamo jednog biologa,hemicara ili fizicara koji u svojim prdavanjima kritikuje onako ,,strucno” religiju,etnologiju,politiku,ekonomiju,sport,a kao vrhunac mudrosti kritikuje i ceo jedan narod,koji je(igrom nuznosti)postajao mnogo mnogo pre doticnog ,,strucnjaka”onda nam je jasno da imamo ,,strucnjaka”koji poznaje od svega po malo i na kraju NISTA.Mislim da nije ni eticki ni ozbiljno da neki tzv naucni radnik prosipa svoja politicka ubedjenja,stavove prema religiji,i svemu ostalom sto je izvan njegovog domena.Nije ni dobro da naucni radnik upada u zamku politike i vlastitih kompleksa.Ali sto bi ti rekao,ovo je ipak Srbija,ovde je svemoguce …

  27. January 18th, 2010 at 11:35 | #27

    Mnogo gore od svega navedenog je pisanje zbog pisanja, bez činjenica ili uz ignorisanje činjenica,

    Dok religija i nauka tumače iste teme svako ima pravo da tumači, analizira i dokazuje. Kako religija može da tumači i odbacuje naučne činjenice tako i nauka može da tumači religiju. Osim toga ovde nije bilo reči o religiji već o narodnoj interpretaciji iste (to su dve različite stvari) i istorijskim činjenicama.

  28. January 18th, 2010 at 12:02 | #28

    Mnogi su zaboravili, da vas podsetim

    Ustav republike Srbije:

    Član 11.

    Republika Srbija je svetovna država. Crkve i verske zajednice su odvojene od države. Nijedna religija ne može se uspostaviti kao državna ili obavezna.

    Biblija:

    I kad se moliš Bogu, ne budi kao licemeri, koji rado po zbornicama i na raskršću po ulicama stoje i mole se da ih vide ljudi. Zaista vam kažem da su primili platu svoju.

    A ti kad se moliš, uđi u klet svoju, i zatvorivši vrata svoja, pomoli se Ocu svom koji je u tajnosti; i Otac tvoj koji vidi tajno, platiće tebi javno. Matej VI:5-6

    Kada bi ljudi znali i poštovali napisano, bilo bi ovo lepo mesto za život.

  29. ZoNi
    ZoNi
    January 19th, 2010 at 12:09 | #29

    Odličan tekst! :)

    Samo mala ispravka: Milanković je rođen u Dalju, danas Hrvatska.

  30. Icić Nebojša
    Icić Nebojša
    January 20th, 2010 at 14:07 | #30

    Milane napisao si dobar tekst i korektno odgovarao na primedbe “duhovnih”. Crkva mora izvršiti reformu kalendara jer se ovaj više ne uklapa čak ni u moje intuitivne ni u duhovne osećaje. A moj bog je Isus Nazarećanin.
    Za crkvene pametnjakoviće pitanje: biografija Horusa je obnovljena, ali u čijem liku.
    Ljudi u svetu su sve manje religiozni, a to će se desiti i ovde zbog navodne duhovnosti…Koja prerasta u fundamentalizam.
    Božić je 25. decembra sviđalo se to nekome ili ne. Tri dana posle kratkodnevnice, a upravo tada kada sunce počne vidljivije da se podiže na horizontu.
    Mrzi me dalje da pišem.

  31. January 27th, 2010 at 04:15 | #31

    Joj, razveze se diskusija ovde :)

    @Milan Milošević
    Znači hoćeš da kažeš da simboliku Božića ne menja to što se na svakih 100 godina pomeri za jedan dan zbog pogrešnog kalendara, ali će simboliku Božića da pokvari usaglašavanje kalendara?

    Igrom slučaja (odlukom Rimljana) 2000. godina bila je prestupna u oba kalendara 1900 i 2100 nisu. Da je bilo drugačije Božić ne bi bio istog dana sad i pre 10 godina.

    Znam razliku između G i J kalendara. Iskreno, nije mi padalo na pamet da bi nekome izazivalo zabunu to što bi se Božić i ostali praznici pomerili jedan dan unapred. Posmatrao sam julijanski kalendar kao crkveni kalendar sam po sebi, ne u sprezi sa gregorijanskim/svetovnim.

    Mada, opet, i po Milankovićevom kalendaru bi se dešavala ta pomeranja, ali malo ređe, tek 2800-te, tako? :)

    Osim toga, hrišćanstvo je postojalo oko 300 godina pre prihvatanja julijanskog kalendara, a praznici o kojima govorimo potiču iz tog vremena. Ako promena kalendara remiti ovo što si napisao onda zašto se ne vratimo na taj tadašnji?

    Što volim ovakve zaključke :D
    Porediš babe i žabe. To je osvit Srednjeg veka, tada su verske organizacije težile da budu sve i svja, i naravno da je morala da vodi računa o korišćenju i što preciznijeg kalendara.

    Icić Nebojša :
    Za crkvene pametnjakoviće pitanje: biografija Horusa je obnovljena, ali u čijem liku.

    Uh, gledali smo Zeitgeist, pa se razbacujemo znanjem :D
    Koja je poenta ove tvoje poruke?? Hrišćanstvo sucks? I da jeste, koja je svrha te poruke u okviru ove diskusije?

    Božić je 25. decembra sviđalo se to nekome ili ne. Tri dana posle kratkodnevnice, a upravo tada kada sunce počne vidljivije da se podiže na horizontu.

    Niko ovde ne kaže da se Božić NE slavi 25.12. već pričamo o kalendarima :)
    Koliko je kratkodnevica tu bitna? Mislim da smo odavno uznapredovali kao civilizacija da bi smo bili svesni da prolazak kratkodnevice ne znači da je sunce odlučilo da nam se vrati, pa da treba da mu zahvaljujemo na tome :)
    Uostalom, ni stari hrišćani nisu uzeli taj datum zbog kratkodnevice, već zato što je pučanstvo naviklo da slavi tada. Hrišćanima je kratkodnevica totalno nebitna :)

  32. January 27th, 2010 at 12:55 | #32

    Koliko je kratkodnevica tu bitna?

    Očigledno da nisi do kraja čitao o kalendarima. Kratkodnevnica nije nikada igrala važnu ulogu, ali prolećna ravnodnevnica jeste. Dugo je početak godine vezivan upravo za te dane (u Rusiji čak do negde XV-XVI veka) godina je počinjala marta, odnosno septembra. Prvi januar, na dan obrezivanja Isusa, doneo je gregorijanski kalendar a kasnije je preuzet za julijanski.

    Prolećna ravnodnevnica još uvek igra mnogo važnu ulogu. Dan uskrsa, prema sva tri kalendara, isljučivo je vezan za prolećnu ravnodnevnicu. Prvo se uzima taj datum pa tek onda ostalo.

    Niko ovde ne kaže da se Božić NE slavi 25.12. već pričamo o kalendarima

    Izvinjavam se, ali nemam dovoljno znanja da istovremeno tumačim i zastupam odluke SPC, Vaseljenskog sabora i nauke o kalendarima, koji su (sviđalo se to nekome ili ne) na istoj strani. Ovakva tumačenja i podržavanje julijanskog kalendara i “reinkarnacija” njegove tačnosti u direktom su sukobu sa stavovima svima koji su gore navedeni.

    Jedino pitanje koje se postavlja vezano za reformu kalendara je do kad treba odlagati primenu, pošto je Milankovićev kalendar prihvaćen ali odložena je primena (za neka bolja vremena). Jedini uslov SPC bio je da ostale pravoslavne crkve prihvate taj kalendar. Trenutna situacija je u domenu politike, a ne nauke i religije. Da je kojim slučajem nov kalendar napravio neko iz Rusije, verovatno bi svi morali odmah da ga prihvate.

    Prema tome, da preformulišem, do kada treba da poštujemo Cezara i rimski kalendar i klanjamo se Rusiji umesto da koristimo i poštujemo ono što potiče iz Srbije?

  33. January 29th, 2010 at 04:35 | #33

    E, mala digresija, baš sam skoro naišao na interesantan podatak vezan za neprihvatanje Milankovićevog od strane ruske crkve. Sam Milanković je svojevremeno tvrdio da su i Rusi prihvatili njegov kalendar, ali je opet politika umešala svoje prste. Naime, tadašnji ruski patrijarh je prihvatio kalendar. Ali taj patrijarh je, po mišljenju mnogih savremenika, bio neki šizmatični čudak (čak je moguće da i da je bio nepriznati patrijarh buntovnik, polujeretik) koji je mnogo čudnih (ili nepodobnih?) reformi doneo pa su, odmah posle njega, pokušali da se ograde od toga i sva njegove odluke poništili, uključujući i korišćenje Milankovićevog kalendara. Čudaci :D

  34. Icić Nebojša
    Icić Nebojša
    January 29th, 2010 at 14:52 | #34

    Interesantna polemika. Jedino što sam iz nje razumeo je da sve što je vezano za ljude jeste stvar dogovora nekog, obavezno uskog, kruga ljudi. Ostatak čovečanstva nije ni publika ni korisnik u pravom smislu reči već DEKOR-scenografija-lutke punjene neznanjem i otpacima.Zato mi je drago što postoje naučnici kao Milanković, a ovo je sajt na kome se on sigurno najviše pominje-da rastera mrak.

  1. January 14th, 2010 at 10:45 | #1